大学体育研究 第43号(令和3年3月)

目次

原著論文

女子テニス選手のWTA シード達成のための年齢基準
大澤啓亮,大森肇,三橋大輔,白井克佳,松岡弘樹,安藤梢,西嶋尚彦

アマチュアランナーにおけるフルマラソン後の血中酸化ストレス評価
- d-ROM およびBAP テストを用いた検証

時野谷勝幸,石倉惠介,羅圭成,海老名慧,宮川俊平,大森肇

研究資料

NCAA 新型コロナウイルス感染予防ガイドラインと運用における課題
伊東克

米国における大学生アスリートへのライフスキル開発支援プログラムの実態:
ミネソタ大学の事例

松尾博一

報告

言語による情報伝達能力の向上をねらいとした授業の報告
広野泰子,窪田辰政,藤井範久

県立A 大学におけるストレスマネジメント教育遠隔授業の報告
-セルフケア手法としてヨーガ療法を用いて-

村上真,窪田辰政,水上勝義

オンライン授業への自然体験活動導入の試みとその成果
- 2020 年度A 大学「身体運動科学」授業報告-

佐藤冬果,窪田辰政,坂本昭裕

大学における運動部活動の位置付けとその活動を通して身につけて欲しい能力
高木英樹,山田晋三,松尾博一,坂上輝将,山中裕太

ドイツにおける大学スポーツに関する報告- Hochschulsport Münster を事例に-
平塚卓也

体育実技科目を通したオンラインマインドフルネス
-新型コロナウィルス感染拡大禍における実践

雨宮怜,窪田辰政

オンラインによる大学体育授業の実践報告
藤野和樹

スポーツマネジメントに関するゼミナール活動の報告-遠隔教育を通じた実践に着目して-
北島信哉

オンデマンドによるストレスマネジメント教育授業の報告
- 2020 年度C 大学における授業実践-

小林好信,窪田辰政

筑波大学アスレチックデパートメントにおける2020 NCAA コンベンション視察研修
松尾博一,山田晋三

大学体育における未経験者のアーチェリー技術を向上させる心理教育指導の試み
窪田辰政,近藤七海,吉田充宏

ティーチング・ポートフォリオ・チャートの大学体育への適用:
教職歴30 年の大学教員の事例報告

木内敦詞

English

Original Articles

Age Standards for Women’s Tennis Players to Achieve the WTA Seed
Keisuke OSAWA, Hajime OHMORI, Daisuke MITSUHASHI, Katsuyoshi SHIRAI,
Hiroki MATSUOKA, Kozue ANDO, Takahiko NISHIJIMA

Oxidative stress in the blood after full marathon in amateur runner
– Assessment using d-ROM and BAP test-

Katsuyuki TOKINOYA, Keisuke ISHIKURA, Song-Gyu RA, Kei EBINA,
Shumpei MIYAKAWA, Hajime OHMORI

Research materials

NCAA COVID-19 Guideline and its Operational Challenges
Masaru ITO

The reality of life skills development support programs for college student athletes in the U.S.:
The Case of the University of Minnesota

Hirokazu MATSUO

Reports

A class report aiming an improve of information-carrying capacity by language.
Yasuko HIRONO, Tatsumasa KUBOTA, Norihisa FUJII

Report of a stress management education class via distance learning
at A Prefectural University -Using yoga therapy as a self-care method-

Shin MURAKAMI, Tatsumasa KUBOTA, Katsuyoshi MIZUKAMI

An Attempt to Incorporate Virtual Nature-Based Experiential Activities in Online Class
and Its Learning Outcome:Report of Physical Exercise Science Class at a University, 2020

Fuyuka SATO, Tatsumasa KUBOTA, Akihiro SAKAMOTO

The positioning of athletic club activities at universities
and the life skills that student-athlete should acquire through sports activities.

Hideki TAKAGI, Shinzo YAMADA, Hirokazu MATSUO, Hiroyuki SAKAUE, Yuta YAMANAKA

Report on University Sport in Germany: A Case Study of Hochschulsport Münster
Takuya HIRATSUKA

Fostering Online Mindfulness through a Physical Education Class During
the COVID-19 Pandemic in Japan

Rei AMEMIYIA, Tatsumasa KUBOTA

Apractical report of a university physical education online courses
Kazuki FUJINO

Report on seminar activities related to sports management
– Focusing on practice through distance learning

Shinya KITAJIMA

Report of a stress management education class on demand -Class at C University, 2020-
Yoshinobu KOBAYASHI, Tatsumasa KUBOTA

Study Tour to the 2020 NCAA Convention of the University of Tsukuba Athletic Department
Hirokazu MATSUO, Shinzo YAMADA

An Attempt at Improving Archery Skills with Psycho-Education
on Inexperienced Students in the University Physical Education

Tatsumasa KUBOTA, Nanami KONDO, Mitsuhiro YOSHIDA

Application of the teaching portfolio chart to physical education for higher education:
A case report on a professor with 30 years of teaching experience.

Atsushi KIUCHI